IGLO logo
linux ikon Windows ikon Mac ikon
Internett
Kontor
Grafikk
Lyd & bilde
Spill
Operativsystemer
Annet

Google+ twitter_badge

Pingvingamernes stille revolusjon

Sist oppdatert: 13. juli 2012 | Skrevet av:Thomas Nordstrøm

En av linux plattformens største begrensninger har lenge vært den mer eller mindre totale mangelen på brukbare spilltitler. En og en annen stortittel har nå og da slumpet innom, som for eksempel Doom 3 og Quake 4, men i det store og hele har linux vært mer eller mindre ubrukelig som spillplattform. Til og med spill fra mindre og uavhengige spillutgivere har vært mangelvare fram til relativt nylig.

Hardcore linuxgamerer vil allerede nå arrestere meg. De vil hardnakket påstå at alle spill kan kjøres via Wine kombinert med litt mikking, mekking (og en usannsynlig stor mengde tålmodighet). Det er nok til en hvis grad sant, men for de aller fleste vil det være mindre smertefullt å kjøre en dual boot, eller droppe linux fullstendig. Det er derfor uhyre viktig for linux som en spillplattform å ha innebygd linux støtte i populære spilltitler.

Å snakke om en revolusjon for linux spill er store ord. De mest engasjerte linux brukere har nok i likhet med meg allerede sett indisier på framgang, men mange vil nok ordlegge seg litt mer forsiktig. For å forsvare påstanden vil jeg i all hovedsak oppsummere hva som er hendt de siste årene for å tegne et bilde av et marked i jevn vekst. Det er vel neppe nødvendig å gå lenger tilbake enn til 2009. Et lite spillselskap kalt 2d boy bestemte seg for å selge det hyperpopulære spillet sitt "World Of Goo" til en pris bestemt av kjøperne selv. I samme slengen lagde de en linux klient av spillet og kjørte kampanjen sin mot brukere fra både Windows, Mac og linux. Resultatet var over all forvetning, men den store overraskelsen kom fra uventet hold. Sulteforede linux-gamere stod for en overveldende stor andel av salget samtidig som den gjenomsnittlige kjøpsprisen fra pingvin fansen var langt høyere enn Windows og mac brukerne.

Det var dette resultatet som dannet opptakten til en ny og enda mer populær salgskampanje. Ideen kom fra Wolfire Games med Jeff Rosen i spissen. Tanken var å sette sammen en pakke med spilltitler, gjøre de tilgjengelig for de tre største plattformene og selge de til en "betal-hva-du-vil" pris. Det var dessuten mulig å velge om man ville gi pengene til utviklerne eller veldedighet. Spillpakken ble døpt The Humble Indie Bundle og var tilgjengelig på et dedikert nettsted i 2 uker. Pakken ble en umiddelbar megasuksee og innbrakte nesten 1,3 millioner dollar. Dette dannet igjen grunnlaget for et nytt selskap kalt "Humble Bundle, inc". Nye spillpakker dukker med jevne mellomrom opp på HumbleBundle.com og med stadig økende suksee. I de fleste pakkene er det lagt ved nøkler til spillklientene Steam, Desura eller begge deler. Hvilket bringer oss over til neste viktige hendelse på linux plattformen.

Spilltjenesten Desura, som gjør det svært lettvint å kjøpe nedlastbare spill kom på banen med en linux klient senest i fjor vinter. Enda en fjær i hatten for linux samfunnet. Desura gjengen jobber aktivt for å hente inn spill med linux støtte. De bidrar også selv med utvikling av linux versjoner av spill der det lar seg gjøre. Kanskje har dette igjen vært en medvirkende faktor til at den desidert største klienten for kjøp og nedlasting av spill nå også ser ut til å komme med linux støtte. Jeg snakker selvsagt om Steam. Det ryktes at dette kan skje allerede i år. Det vil neppe bli det største utvalget her i begynnelsen, men det vil definitivt åpne øynene for utviklere og PC-brukere verden over og sannsynligvis bidra til en økt brukermasse for linux-distroer. Det er ikke usannsynlig at Valve og Steam har en annen tanke enn bare å høste penger fra den lille eksisterende gruppen utsultede linux-gamere, nemlig å lage sin egen spillkonsoll eventuelt bidra til at brukere selv eller andre selskaper utvikler en linuxbasert konsoll. Steam kan kanskje bli en direkte konkurrent til Xbox og PS3 uten å ta i maskinvarekomponenter. Isåfall vil så godt som alle storspill og indie-spill komme til å fungere på enhver plattform som kan installere Steam klienten.

På tampen må vi også ta med at en av verdens største spillutgivere med spilltitler som Command & Conquer, Sim City og The Sims i baggasjen, ingen ringere enn EA-Games altså, nylig har inngått en samarbeidsavtale med Canonical. For de unividde er Canonical selskapet bak Ubuntu linux. Foreløpig er det kun to mindre spilltitler som har vist seg i Ubuntus programvaresenter, men det er nok god grunn til å tro at mer vil dukke opp. Ubuntus salgskanal skal heller ikke bli glemt i denne artikkelen. Dette er en glimrende mulighet for indie-utviklere til å nå ut til Ubuntus vel 20 millioner brukere verden over. For mange mindre utviklere kan dette være en gullgruve, spesielt om vi antar at Ubuntu's programvare senter vil fortsette å forbedre seg i kommende Ubuntu utgaver.

En ting er ihvertfall sikkert og det er at Indie selskapene har blomstret de siste årene. Det er et faktum at svært mange av disse har en forkjærlighet for linux plattformen og det er jo nettopp disse spillene som i all hovedsak er i ferd med å pumpe vitaminer i pingvinbena. Å tro at linux kommer til å ta over som spill plattform eller bli en fullgod erstatning i konkurranse med konsoller og Windows er nok meget usannsynlig på det nåværende tidspunkt. Men at linux kan bli en seriøs utfordrer for vanlige skrivebords brukere med en hang til indie-spilling er nok mer sannsynlig.

En annen viktig faktor er nettbrettenes inntreden som blir mer og mer viktig som spillplattform samtidig som brukergrensesnittet smelter mer og mer sammen med vanlige datamaskiner. Her har Microsoft sovet i timen, hvilket betyr at de dominerende operativsystemene er Unix/linux baserte (iOS/Android). De kraftigste nettbrettene er allerede istand til å konkurrere med nåværende Playstation og Xbox konsoller. Det vil derfor koste spillutgiverne lite å lage nettbrett versjoner av konsollspillene og sannsynligvis enda mindre å lage linux klienter av Android spill. At Ubuntu etterhvert kan dukke opp i telefoner og nettbrett kan også spille en rolle i denne utviklingen. Dessuten kan kostbarheten av å kjøpe dyre Windows lisenser for PCer, eller nettbrett som i all hovedsak brukes til nettsurfing, skriving og andre lette oppgaver, rett og slett bli for stor i et finanskrise rammet Europa. Da er Ubuntu et billig alternativ. Inntil videre er det bare å vente for å se om utviklingen fortsetter og pingviner lærer seg å fly.

wikipedia
omgubuntu.co.uk

blog comments powered by Disqus

link panel

Antall programmer på iglo totalt: 79   Sist oppdatert: 10.03.2015

Design og utførelse: 3dnett.no